Op de fiets in Luik

#GoWithTheVelo

11 juni 2018
Op de fiets in Luik

"Het is stralend weer vandaag in Luik, de terrassen zitten vol, maar veel fietsers vallen niet te bespeuren. Mijn advies: iedereen op de fiets."

Waarom wordt er niet gefietst in Luik?

Na mijn studiereis naar enkele typische Nederlandse fietssteden zoals Nijmegen, Zwolle, Utrecht en Houten, wilde ik wel eens over de taalgrens gaan kijken. Ik koos voor Luik, de stad met de meeste files van Wallonië. In Nederland liet ik mij nog rondleiden door specialisten, nu zou ik de gebruiker aan het woord laten over zijn fietsideeën en -ervaringen.

Het is stralend weer, de terrassen zitten vol, maar veel fietsers vallen niet te bespeuren. Nergens fietsen die rommelig zijn achtergelaten want aan de weinige fietsenstallingen rest er nog wel plaats. Waarom wordt er zo weinig gefietst in Luik? Die vraag schotel ik jong en oud voor.

De zelfde argumenten komen steeds terug en de volgende dag haal ik mijn elektrische plooifiets uit de koffer om ze te onderwerpen aan een praktijktest. Heeft de Luikenaar gelijk als hij niet fietst.

Te heuvelachtig

Het klopt wel dat de omgeving van Luik heuvelachtig is en zeker het parcours vanuit de randgemeenten is bij wijlen pittig. Je zou denken dat dit probleem opgelost geraakt met de komst van de elektrische fiets. Helaas valt er geen enkel elektrisch exemplaar te bespeuren. De verklaring blijkt de hoge aanschafprijs en het hoge diefstalrisico. Men concludeert daaruit dat fietsen een zaak is voor de inwoners van het centrum of de studenten.

Diefstal 

Luikenaars waarschuwen mij nergens mijn fiets achter te laten want ik ben hem binnen het half uur kwijt. De test doe ik aan de fietsparking aan het station Liège-Guillemins. Na een uur vind ik mijn ros nog in perfecte staat terug. Natuurlijk heb ik een degelijk slot en laat de fietsenstalling het toe om het frame te verankeren. Natuurlijk is fietsdiefstal geen typisch Luiks probleem, maar blijkbaar hebben de Luikse fietsers wat extra tips nodig voor een diefstalveilig slot, zo leid ik af aan de talrijke infoborden aan de stalling.

Geen fietsinfrastructuur

Ze vinden het toch maar raar, een Vlaming die komt fietsen in Luik, de stad die volgens hen uitblinkt in de afwezigheid van fietsinfrastructuur. Ik moet dan toch zeker hun fietsbrug of Passerelle proberen en het fietspad langs de Maas. Uniek mag je dit fietspad wel noemen, enerzijds omdat het de enige fietsinfrastructuur is die ik tegenkom en anderzijds omdat het o zo moeilijk te vinden is. Als je van de recreatieve fietsroute afwijkt om naar het station Liège-Guillemins te rijden, kom je werkelijk in de woestijn terecht. Je valt bijna letterlijk van je fiets niet alleen uit verbazing, maar vooral door het onverwachte hoogteverschil.

Er is duidelijk een trendbreuk nodig in Luik om de stad meer fietsvriendelijk te maken. De fietser krijgt niet meer dan hier en daar een markering op de weg of de busbaan om de andere weggebruiker er aan te herinneren dat ze wel degelijk bestaan, die eenzame fietsers. Eigenlijk zouden de administratieve diensten en de burgemeester en de schepenen op de fiets moeten om meer voeling te krijgen met de noden van een fietser. Mijn advies: iedereen op de fiets in Luik. 


Go with the velo!

Maarten Matienko
Communicatiemanager VAB